به گزارش شهرآرانیوز، احمد محبی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد، در نشست خبری روایت شهر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در مشهد ۱۱هزار و ۲۷۵ دستگاه فعال داریم که پروانههایشان را تمدید میکنند، هرچند معتقدیم که تعدادشان بیشتر است. متأسفانه عمر ناوگان ما افزایش پیدا کرده و نزدیک به هشت سال است.
وی با بیان اینکه ۴هزارو ۵۵۳ دستگاه خودرو فرسوده تاکسی داریم، افزود: دیگر در شهر تاکسی پیکان فعال نداریم و پژو و سمند بیشترین آمار خودروهای فرسوده را دارند.
مدیرعامل سازمان مدیریت ونظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد، تعداد تاکسیهای خطی این شهر را ۴هزار و ۴۸۵ دستگاه و ۴هزار و ۶۵۵ دستگاه تاکسی که بهصورت گردشی فعالیت میکنند، اعلام کرد و گفت: هزار و ۴۷۹ دستگاه نیز بهصورت تاکسی بیسیم فعالیت میکنند.
محبی در ادامه با اشاره بر اینکه در مشهد ۹۳درصد تاکسیها گازسوز و ۳درصد بنزینی هستند، خاطرنشان کرد: در زمینه نوسازی اقدامی با مصوبه شورای شهر داشتیم تا از ظرفیت شهرداری در قالب پرداخت وام استفاده کنیم. اکنون تفاهمنامهای با بانک ملی منعقد شده است که ۲۰۰میلیون وام با سود ۱۸درصد (۱۴درصد توسط شهرداری و ۴درصد توسط تاکسیران) پرداخت شود.
وی در ادامه با انتقاد از نوسازینشدن ناوگان و اینکه تا انتهای سال ۱۴۰۰ نوسازی وجود داشته است (در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۱۳ دستگاه نوسازی شده است)، افزود: خودرو سورن مجوز لازم را دریافت کرد و هفته گذشته مجوزی برای نوسازی صادر شده است. تا چند روز آینده موضوع وام را هم نهایی خواهیم کرد. ده ماه است که نوسازی در کشور نداشته ایم، زیرا خودرویی نتوانستهایم جایگزین کنیم.
به گفته وی، برای استفاده از خودروهای برقی با اینکه با بخش خصوصی تفاهمنامه داشتیم، هنوز موفق به اخذ مجوزهای لازم نشدهایم. سازمان محیط زیست، راهور، شورای عالی ترافیک و سازمان استاندارد باید مجوزهای لازم را بدهند. دیگر پژو ۴۰۵ و سمند قابلیت تاکسیبودن ندارد.
وی با بیان اینکه نوسازی خودروها در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۱۳ در ۹۹ حدود ۴۷۵ در سال ۹۸ حدود ۳۰۶ دستگاه بود، افزود: طبق قانون هوای پاک خودرویی که بالای ۱۰ سال عمر داشت باید نوسازی میشد و در غیر این صورت تمام خدمات به آن لغو میشد، بعد از اینکه این ماده توسط دیوان لغو شد اهرم قهری شهرداری برای نوسازی از بین رفت.
به گفته وی، جایگزین این قانون افزایش تعداد دفعات دریافت معاینهفنی باتوجه به عمر خودرو است که روند کار را سخت میکند. به دنبال اصلاح این قانون هستیم، زیرا نوسازی را کند میکند.
وی گفت: در سامانه جامع تاکسیرانی، آیتمهای خدماتی را هوشمند سازی کردیم. این سامانه اولین سامانه تجمیعی در کشور است، ۳۴ فرایند تدوین و اصلاح شد.
محبی افزود: اپلیکیشن نظارت و بازرسی، امکان پرداخت وجه و ارزیابی عملکرد تاکسیران در اپلیکیشن موبایلی قرار گرفت. ۸۵ درصد بیمه تکمیلی تاکسیرانان را ما پرداخت میکنیم، اما قائده اصلی سازمان "نظارت" است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد با بیان اینکه به دنبال این هستیم براساس کیوارکدهای داخل تاکسیها خدمات ارائه شود به همراه مشوق در اختیار شهروندان قرار میگیرد، افزود: در ورودی شهر تعیین نرخ
محبی خاطرنشان کرد: کرایه براساس تاکسی متر است، تاکسیمتر قدمت ۱۵ ساله دارد و تعویض آن هزینه زیادی دارد، سامانه صدور فاکتور در مبادی راه اندازی شد تا مسیر و مبلغ مشخص شود. یک استند هوشمند در مبادی شهر شامل فرودگاه، راهآهن و پایانه نصب شده تا زائرین خود تاکسی را انتخاب کنند.
به گفته وی، ۱۳۳اپلیکیشنی مربوط به پیمانکار بود و پیگیری کردیم اپ توسط شهرداری ایجاد شود و وابسته به بیسیم ۱۳۳ نیستیم. تعداد خودرو فعال و غیر فعال شناسایی شد و تزریق خودرو داشتیم تا با حداقل زمان خودرو در اختیار شهروند قرار گیرد.